اجتماعی

هواشناسی ایران ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ / هشدار فعالیت سامانه بارشی در ۱۴ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار درباره فعالیت سامانه بارشی در ۱۴ استان از بارش‌های رگباری شدید در نوار جنوبی کشور و جزایر واقع در خلیج‌فارس خبر داد.

به گزارش ثبات‌نیوز، ستان‌‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، کرمانشاه، قزوین، البرز، تهران، همدان، لرستان، شمال استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری و خوزستان بارش برف، باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

فردا جمعه ۱۸ اسفند نیز در برخی مناطق شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل شمالی، شمال شرق، جنوب و ارتفاعات البرز و زاگرس بارش‌های پراکنده روی می‌دهد.

شنبه هفته آینده در شمال غرب، غرب، شمال شرق و شرق، یکشنبه علاوه بر این مناطق در استان‌های ساحلی دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز، بخش‌هایی از جنوب غرب و دوشنبه در شمال شرق‌، شرق و استان‌های ساحلی دریای خزر بارش‌ها ادامه دارد.

طی روزهای شنبه و یکشنبه آینده در هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان،‌ جنوب فارس، جزایر شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بارش‌های رگبار شدید همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و گاهی گردوخاک روی می‌دهد.

بارش‌ها در تهران از بعدازظهر امروز آغاز می‌شود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۷

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۸

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، احتمال بهمن و در گردنه‌ها کولاک برف.

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۷: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، همدان، زنجان، البرز، قزوین، شمال استان‌های ایلام، لرستان، مرکزی، تهران و ارتفاعات و دامنه‌ها در گیلان و غرب مازندران.

جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، شمال مرکزی، شمال و شرق سمنان، همدان، زنجان، البرز، قزوین، تهران، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه، وزش باد شدید، کولاک برف، احتمال یخ زنی سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی و نهال‌ها.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های امن و پوشش مناسب نهال‌ها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۷

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۸

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۷: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان، زنجان، همدان، خراسان رضوی و سمنان.

جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۸: اصفهان، مرکزی، یزد، نیمه شمالی فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و نیمه شمالی کرمان.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در ترددهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: احتیاط در فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: اواخر وقت پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۷

زمان پایان: صبح شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۹

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱.۵ متر در سواحل و دور از ساحل تا ۲ متر

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۷: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان و مازندران.

جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۸: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران و گلستان.

شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۹: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان مازندران در دریای خزر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگرها، آسیب به تورهای صیادی، آسیب به شناورهای سبک و اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحل.

توصیه: منع فعالیت‌های شیلاتی و تفریحی، منع تردد شناورهای سبک، منع ورود و خروج کشتی ها به بنادر، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: اواخر وقت پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۷

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۰

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۶ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج تا ۱.۷ متر ( با تاکید بر تنگه هرمز)

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۷: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان.

جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۸: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان.

شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۹: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان.

یکشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۰: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان در غرب دریای عمان.

اثر مخاطره: اختلال در ترددهای دریایی، خطر غرق شدن شناگرها و پاره شدن تورهای صیادی، احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی احتمال اختلال در فعالیت‌های سکوهای نفتی.

توصیه: اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی، فراساحل و سکوهای نفتی.

منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا