کتاب و ادبیات

کتاب «فاطمیان/ فرمانروایی از مصر» منتشر شد

کتاب «فاطمیان/ فرمانروایی از مصر» با هدف تبیین کلیات این دوره خطیر تاریخ مسلمین و منطقه مدیترانه برای خواننده غیر متخصص است.

به گزارش ثبات‌نیوز، کتاب «فاطمیان/ فرمانروایی از مصر» اثر شاینول جیوا ترجمه خشایار بهاری به همت نشر فرزان روز در مجموعه جهان اسلام منتشر شد. این کتاب با شمارگان ۳۲۰۰ نسخه و با قیمت ۲۵۰ هزار تومان روانه بازار شده است. 

هدف کتاب حاضر پوشش رخدادها، شخصیت‌ها، تحولات عمده شکل‌دهنده عصر فاطمیان در مصر، با هدف تبیین کلیات این دوره خطیر تاریخ مسلمین و منطقه مدیترانه برای خواننده غیر متخصص است. 

مطالعات فاطمی حوزه‌ای در حال شکوفایی است. طیف وسیع اکتشاف منابع و مصنوعات، از متون دست اول، نقشه‌ها، یافته‌های باستان‌شناسی گرفته تا قطعه نبشته‌های جنیزه قاهره، موجبات استغنای مستمر حوزه تحقیقات مربوطه را فراهم آورده‌اند. در انتهای کتاب منابعی برای مطالعه بیشتر جهت خوانندگان طالب جزییات بیشتر فراهم شده است. 

در پشت جلد کتاب آمده است: 

رهبر جامعۀ شیعه اسماعیلی «عبدالله المهدی» پس از یک دورۀ درازمدت استتار در سال ۲۹۷ هجری قمری نخستین امامت-خلافت فاطمیان و حکومت یک دودمان شیعی را پایه‌گذاری کرد. این امپراتوری شیعی در اوج خود از کرانه‌های اقیانوس اطلس، در امتداد سواحل جنوبی دریای مدیترانه تا دو سوی دریای سرخ شامل مکه و مدینه گسترش داشت. جلد اول از دو جلد «فاطمیان» تاریخ مختصر دوران گسترش این امپراتوری تا فتح مصر و انتقال پایتخت به قاهرۀ امروزی در سال ۳۶۲ هجری قمری را دربرمی‌گیرد. خواننده در سفری تاریخی از پایتخت‌های آغازین فاطمیان در غرب «قیروان-مهدیه-منصوریه» به پایتخت بعدی قاهره می‌رود. جلد دوم دوران دویست سالۀ امامت-خلافت فاطمیان در قاهره و افول نفوذشان در مغرب است. 

فاطمیان در این گام دوم تاریخ خود، قاهره را پی افکنده و سیر تحول و تبدیل آن به یک عامل فرهنگی و اقتصادی پیوند دهنده آسیا، آفریقا و اروپا را هدایت کردند. آبادانی و مکنت حاکم بر قلمرو و مردم امپراتور، بستر فرهنگی، هنری و روشنفکری سرزنده‌ای را پدید آورد که شور و شوق مدنی عصر خود را بازتاب می‌داد. 

منبع
خبرگزاری ایلنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا