پزشکی

عوامل ژنتیکی تاثیر بسزایی در ابتلا به سرطان تخمدان دارد

عضو هیات علمی گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مسائل ژنتیکی، عادت ماهیانه زودرس، یائسگی دیررس، عدم فرزند آوری ، سن بالا از جمله مهمترین فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان تخمدان است. 

به گزارش ثبات‌نیوز از خراسان رضوی، دکتر منصوره سادات گل محمدی با اشاره به اینکه فاکتورهای خطرآفرین در سرطان تخمدان شامل سابقه خانوادگی، سنین بالا، تاریخچه بیماری و بیماری چاقی بیش از حد است، خاطر نشان کرد: سرطان  تخمدان اگر در مراحل اولیه شناسایی شود، ۹۴ درصد احتمال زنده ماندن بیمار به مدت حداقل ۵ سال وجود دارد.

وی با بیان اینکه درد در ناحیه لگن، نفخ شکم، سو هاضمه، تکرر ادرار و یبوست از جمله علائم هشدار‌دهنده این بیماری است، تصریح کرد: علائم سرطان تخمدان پیشرفته شامل حالت تهوع، کاهش وزن ناگهانی، تنفس با دشواری، خستگی مفرط و کم‌اشتهایی است . 

دکتر گل محمدی با اشاره به اینکه در صورتی که نفخ معده، فشار یا درد در شکم و لگن بیشتر از چند هفته به طول انجامید باید با پزشک معالج مشورت‌های لازم را انجام دهند، اظهار کرد: بانوانی که مادر یا خواهر یا اقوام درجه یک سابقه ابتلا به سرطان تخمدان یا سرطان سینه دارند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آزمایش ژنتیکی برای  تشخیص اینکه آیا فرد ژن مربوط به این سرطان را دارد، برای بانوانی که سابقه ژنتیک دارد انجام می‌شود، عنوان کرد: بیشتر سرطان‌های تخمدان بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد و مخصوصاً در زنان بالای ۶۳ سال دیده شده است. 

وی اظهار کرد: بانوانی که تجربه یک یا دو بارداری کامل را بخصوص قبل از 26 سالگی داشته باشند در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

دکتر گل محمدی بیان کرد: مصرف قرص‌های ضد بارداری برای ۳ تا ۶ ماه خطر ابتلا به سرطان تخمدان  را کاهش می‌دهد و هرچه بیشتر از این قرص‌ها استفاده شود، خطر ابتلا کاهش می‌یابد. علاوه بر این، تزریق هورمون ضدبارداری (DMPA)  مخصوصاً برای سه سال یا بیشتر، از احتمال ابتلا به این سرطان می‌کاهد.

وی با اشاره به اینکه برای درمان سرطان تخمدان در مراحل اولیه با اعمال جراحی توده خارج می‌شود، گفت ولی در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد کموتراپی  برای بیمار تجویز می‌شود و بعد از کوچک شدن توده عمل جراحی مورد نیاز برای وی انجام می‌شود.

منبع
خبرگزاری برنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا