دلیل اصلی ممنوعیت پخش سریال مصری چه بود؟
پخش مجموعه «حشاشین» به علت تحریف وقایع تاریخی و نشان دادن چهرهای نادرست از ایرانیان ممنوع شد.
به گزارش ثباتنیوز، سعید مرادی عضو مجمع رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران رصتا، در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره این مجموعه گفت: مجموعه «حشاشین» محصول تلویزیون ملی مصر است و در ماه مبارک رمضان که به نوعی ماه وحدت بین مسلمین جهان است به پخش رسید، اساسا نظر شخصی بنده در خصوص این مجموعه این است این کار یک اثر ضد ایرانی و ضد نظام است و بایستی به این توجه داشته باشیم که آگاهان، دانشگاهیان و مطلعین جریان فرهنگی کشور در بزنگاه تشخیص درستی دادند که این مجموعه در لایههای مختلف خودش به چه ابعادی پرداخته است.
وی افزود: این مجموعه اثری است که نه تنها یک جریان فرهنگی و ساختاری و سینمایی را تبلیغ نمیکند بلکه یک اثر استعماری و به نوعی سیاسی است لذا اقدام بهجا و بهموقعی که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر کشور ساترا انجام داد به نوعی دچار اقبالی بود و بسیاری از مردم و جریانات رسانهای کشور از این موضوع مکدر بودند که چرا این مجموعه در سکوهای داخلی در سطح کشور منتشر شود، اقدام به موقع ساترا باعث شد یک پیشآگاهی داده شود به مخاطب بدانید با چه اثری روبهرو هستید.
وی در پاسخ به این سوال که چرا از این اثر برداشت منفی میشود گفت: وقتی به جزئیات این اثر توجه میکنید متوجه میشوید که یک سری نشانهگذاری کرده است. ما بخشی را مضمونی نگاه میکنیم یک بخش هم ساختاری. در ساختاری حرفی نداریم اما به لحاظ مضمونی آنقدر در لابههای مختلف به جریانات منطقهای و جمهوری اسلامی پرداخته که به نوعی پاسخ دارد. مثلا استفاده از پرچم سیاه که نماد یک جریان است.
مرادی گفت: نکتهای که وجود دارد این اعلام ممنوعیت، خیلی میگفتند که دیر اتفاق افتاده است، در فضایی که وجود دارد ما نمیتوانیم به مخاطب بگویم که نبینید ولی آگاهسازی میتوانیم بکنیم و این وظیفه اگاهان، رسانهها و خبرگزاریها و در راس آنها سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر کشور در پلتفرمهاست.
وی گفت: بسیاری از صاحبان پلتفرمها نگاهشان بر اقتصاد است. اما نکتهای که وجود داشت خود آنها استقبال کردند از پخش نشدن این مجموعه به دلایل مختلف و یک دلیل اصلی اش این است که ایرانستیزی میکند.
مرادی در پاسخ به این سوال که خود تولید کنندگان صوت و تصویر به دنبال این نیستند که به نوعی به تاریخ ایران و تاریخ اسلام و منطقه پرداخته شود گفت: ساترا رسالتش نظارت و مصوبات است، مساله اینجاست که باید ببینیم که نهادها و دستگاههای نظارتی آیا ذائقه مخاطب را امروز سنجش کردهاند، آنها بخشی از نگاهشان اقتصاد است، یک بخشش هم فرهنگ است، حتما در نمایش خانگی ما آثار تاریخی داشتیم مثل «یوسف پیامبر» مثل «مختار» و میزان استقبالش را در منطقه دیدیم، یک پیامی دارد که این گونه آثار در منطقه تاثیرگذار است بهخصوص یک سری آثار منطقهای است همین الان صداوسیما در حال تولید آثار «سلمان» و «موسی» است که تاثیرات منطقهای میتواند داشته باشد اما این تولیدات گران است و تراز این نوع تولیدات باید تعریفی داشته باشد در سکوهای نمایشی تعریفی از اقتصاد تولید میشود باید ببینیم این اقتصاد تولید برای مدیران وجود دارد ولی ساترا به عنوان نهاد ناظر استقبال میکند به هر حال در روند معرفی مفاخر بزرگان این کشور است. در حال حاضر بسیاری از طرحهایی داریم مجموعه «گوهرشاد» و «سرزمین سیمرغ»، ما بهعنوان رسانه و ساترا باید آنقدر تبلیغ کنیم و نباید عقب بمانیم.
احسان ناظم بکایی کارشناس رسانه هم در گفتگو با شبکه خبر گفت: مجموعه «حشاشین»، مجموعه مهمی است که رتبه هفت ممیز هفت را دارد.
وی افزود: ما در دورهای نیستیم که بتوانیم بگویم مردم این کار را نبینند، کسانی که باید میدیدند و میخواستن ببینند دیدند، یک بخشش ضعف از خود ماست که مجموعههایی که در ماه رمضان بودند نداشتیم، بک بخش هم تبلیغاتی است که خود آن جوامع دارند.
وی گفت: مصر، ترکیه و کشورهای عربی رقابت بسیار شدیدی برای مصادره تاریخ دارند، ما تولید نکنیم آنها خواهند ساخت. کشورهای عربی در چند سال اخیر بیش از چهل و چهار مجموعه تاریخی کار کردند، آثاری مثل «فاروق» و خیلی از مجموعههای دیگر. بنابر این ما هم باید در این میدان باید بسازیم و الزاما هم قرار نیست اثری عظیم و بزرگ داشته باشیم. پلتفرمها و خود ساترا هم میتواند کمک و حمایت کند برای تولید این نوع آثار.
وی گفت: درباره حسن صباح، چند سال پیش مجموعهای به اسم «سارق روح» کار شد که درباره بحث فرقهها بود که خیلی مورد استقبال قرار نگرفت به خاطر این بود که درباره چرایی تشکیل این فرقه بود نه درباره چگونگی. مشکل مجموعه «حشاشین» این است که ما درباره چگونگی میبینیم اما اینکه چرا این فرقه تشکیل شده است نمیدانیم.
ناظم بکایی درباره دیگر تحریفات این مجموعه گفت: شعری از مولوی، صباح میخواند در حالی که مولوی دو قرن بعد به دنیا آمده است، در همه شهرهایش همه عربی صحبت میکنند و فضای عربی دارد. اینها نقاط ضعف فنی ماجراست. این مجموعه در ده قسمت پایانیاش دچار افت شدیدی میشود خیلی از بخشهایش تکراری است، یعنی به اندازه بیست قسمت خوراک داریم ولی باید به اندازه سی قسمت باید کش بدهیم. ولی نقطه قوت آن درام و بازی خوب خیلی از شخصیتهاست.
ناظم بکایی گفت: موضوعاتی مثل خاندان نوبختی، خیلی از علما مثل طبسی و طوسی، در مورد حافظ و سعدی و خیلی از موضوعات تاریخی ما میتوانیم کار کنیم و تولیدات فاخر بسازیم.