اقتصادی

آیا روند صعودی در انتظار بیت‌کوین است؟

بررسی یک اندیکاتور قیمت بیت‌کوین که تاکنون نیز از نظر تاریخی قابل‌اعتماد بوده است، نشان می‌دهد که احتمالا در آستانه شروع یک روند صعودی بزرگ هستیم.

خبرنگار: مینا باقری

به گزارش ثبات نیوز، طی روز‌های اخیر قیمت بیت کوین تاحدودی رو به بهبود بوده ‌است و با کمی دقت در نمودار بیت‌کوین، متوجه شکل‌گیری یک الگوی کف گرد می‌شویم. از لحاظ تئوری، شکل‌گیری این الگوی برگشتی صعودی به منزله افزایش آهسته اما مداوم قیمت ارز مورد نظر است. اگرچه در حال حاضر بیت کوین در تلاش است تا در سطح بالاتر از مقاومت 28 هزار تثبیت شود، اما تکمیل شدن این الگو باعث ترغیب خریداران و رسیدن قیمت بیتکوین به سطوح بالاتر خواهد شد.

الگوی کف گرد در نمودار بیت‌کوین، باعث بهبود قیمت بیتکوین شده است. در صورتی که قیمت با قدرت کافی از مقاومت 28 هزار با قدرت عبور کند، شاهد جهش قیمتی خوبی خواهیم بود.

بازار ارزهای دیجیتال در اواسط ماه دسامبر 2022 (اواخر آذر 1401) دچار تردید و عدم اطمینان معامله‌گران شد و این وضعیت، افت قیمت بیت‌کوین تا حمایت 16,340 را به دنبال داشت. اگرچه نوسان طولانی مدت بیت‌کوین در این محدوده باعث ایجاد احساس رکود در بازار شد، اما از سوی مقابل باعث تثبیت جای پای بیت‌کوین بالای حمایت 16,340 دلار شد.

اما در سال جدید افزایش تدریجی حجم معاملات در طی چند حرکت صعودی، نشان دهنده خوشبینی خریداران نسبت به احتمال افزایش بیشتر قیمت بیت‌کوین بود. با این حال، در محدوده 27.300 دلار شاهد افزایش فشار فروش بودیم که ممکن است مانع دستیابی خریداران به اهداف صعودی شود.

تحلیلگران معتقدند که بیت کوین ممکن است با رسیدن به 29.100 دلار روند صعودی جدیدی را آغاز کند. البته باید به این نکته توجه داشت که امروز بیت کوین دوباره به مرز 28 هزار دلار نزدیک شد. البته پلتفرم تحلیلی CryptoQuant نیز باور دارد که این ارز دیجیتال پرچمدار از اوایل سال جاری روند صعودی خود را آغاز کرده است.

مدیر عامل CryptoQuant نیز روند صعودی اولیه بیت‌کوین را تایید کرده است. وی افزود که سرمایه‌گذاران فعلی احتمالا بتوانند دارایی‌های بیت‌کوین خود را با قیمت بالاتر بفروشند.

وی اظهار داشته که نهنگ‌های بیت‌کوین هنوز مقادیر زیادی از دارایی‌های خود را جابجا نکرده‌اند، زیرا بازار این رمزارز به قیمت هدف خود نرسیده است.

تحلیلگر دیگری نیز گفته که از نوامبر ۲۰۲۲ تا اوایل سال میلادی جدید، مقدار عرضه بیت‌کوین به طور منظم کاهش یافته بود، در حالی که سود باقی مانده به طور متوالی افزایش داشت. بنابراین می‌توان گفت، پس از بررسی معیارهای ماه‌های گذشته، نشانه‌هایی از احتمال تغییر روند وجود دارد.

به گزارش کوین دسک، اندیکاتور مضرب ریسک ذخیره (Reserve Risk Multiple) بیت کوین از صفر گذر کرده و بعد از ماه ها مثبت شده است. رسیدن اندیکاتور مضرب ریسک ذخیره به بالای صفر و پایین صفر در گذشته، شروع روندهای عمده صعودی و نزولی را به‌دقت پیش‌بینی کرده است.

اگر تاریخ تکرار شود، مثبت‌شدن اندیکاتور مضرب ریسک ذخیره به این معناست که رشد قیمت بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون و رسیدن به بالاترین سطح خود در ۱۰ ماه گذشته در محدوده نزدیک به 30 هزار دلاری، احتمالا نقطه آغاز این روند صعودی باشد.

این روند صعودی احتمالی با تمایل قیمت بیت‌کوین به جهش‌های بزرگ ماه‌های منتهی به رویداد هاوینگ نیز مطابقت دارد. این رویداد به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که پاداش استخراج هر بلاک (سرعت رشد عرضه) بیت کوین را تقریباً هر ۴ سال به نصف کاهش می‌دهد.

طبق پیش‌بینی‌ها، چهارمین هاوینگ بیت‌کوین در آوریل (فروردین) سال آینده انجام خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا