اقتصادی

مالیات بر معاملات ارزهای دیجیتال

خبرنگار: مینا باقری

تا چند سال قبل کمتر کسی با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا بود و در سیستم قانونی نیز شناخت و تعریفی برای این ارزها وجود نداشت اما در سال‌های اخیر و پس از توجه و اقبال مردم به این ارزها و نیز معاملات و مبادلات گسترده‌ای که در این حوزه انجام گرفت، رمز ارزها مورد توجه قانونگذاران قرار گرفتند و مشمول قوانین مالیاتی شناخته شدند و البته که در هریک از کشورها، قوانین مالیاتی ارز دیجیتال، متفاوت تعیین شد.

امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، مبادله‌ ارزهای دیجیتال یک رویداد مالیاتی محسوب می‌شود و مشمول قوانین مالیات بر درآمد و سود است و عرضه ارز دیجیتال در ارتباط با تراکنش‌های شخصی شامل مالیات بر درآمد است.

در کشور ما نیز بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، معامله‌گران با توجه به درآمد خود در بازار رمز ارزها، مشمول پرداخت مالیات هستند.  

با توجه به اینکه در سال های اخیر، معامله‌کنندگان بازار ارزهای دیجیتال، با افزایش قابل توجه ارزش رمز ارزها، به درآمدها و سودهایی از فعالیت در این بازار دست یافته‌اند، لازم دانسته شده تا این گروه از افراد نیز همانند سایر افراد جامعه، برای پرداخت مالیات درآمد خود، از طریق درگاه عملیات الکترونیک مالیاتی، اقدام کنند؛ در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه مالیاتی خواهند شد.

افراد مشمول، موظف‌اند با توجه به میزان درآمد حقیقی و واقعی خود و همچنین فعالیت‌های اقتصادی خود در بازار ارزهای دیجیتال، مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنند. همچنین، استخراج ارز دیجیتال نیز، مشمول مالیات ارز دیجیتال است.

در توضیح این مورد باید گفت که استخراج‌کننده ارزهای دیجیتال، واحد اقتصادی شناخته شده و مانند واحدهای اقتصادی دیگر که در بازار مشغول فعالیت اقتصادی هستند باید مالیات پرداخت کند. همچنین اگر ارزهای دیجیتال خود را در صرافی ارز دیجیتال خریداری کند، یا آن را به خاطر کسب سود بفروشد باید مالیات سود به دست آمده را پرداخت کند. در حقیقت استخراج ارز دیجیتال یک رویداد مالیاتی است و بستگی به میزان تلاش شما برای استخراج دارد.البته  استخراج این ارز دیجیتال به صورت تصادفی در یک رایانه قدیمی یک سرگرمی است اما استخراج تمام وقت با تجهیزات یک تجارت است.

با توجه به اینکه مالیات ارزهای دیجیتال از نوع مالیات بر درآمد یا عملکرد است و تاکنون قانون خاصی برای آن تصویب نشده است، میزان و نحوه محاسبه این نوع از مالیات بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی محاسبه می‌شود و میزان آن به صورت زیر خواهد بود:

  • در صورتی که خالص درآمد، تا مبلغ دویست و هشتاد و هشت ملییون ریال، باشد از پرداخت مالیات، معاف است.
  • اگر در آمد، تا مبلغ پانصد میلیون ریال باشد، مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد می‌شود.
  • با توجه به مازاد پانصد میلیون ریال، تا مبلغ یک میلیارد ریال، میزان درآمد، مودیان، مشمول مالیات سالانه با نرخ 20 درصد می شوند.
  • اگر درآمد، مازاد بر یک میلیارد ریال باشد، مشمول مالیات سالانه ۲۵ درصد، خواهد شد.

لازم است بدانید برای محاسبه مالیات استخراج ارز دیجیتال باید هزینه تجهیزات و منابع مصرفی را از کل مبلغ کسر کنید. البته ماهیت این مبلغ کسر شده با توجه به هدف شما تفاوت دارد. اگر جزو مشاغل استخراج هستید می­توانید از کسر مبلغ مالیات استفاده کنید. کسانی که ارز دیجیتال را برای کسب درآمد و منافع شخصی استخراج می­کنند اجازه استفاده از کسر منابع و تجهیزات را ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا