اقتصادی

دلار دیجیتال یا دلار فیات؟

ثبات نیوز / تتر اولین، بزرگ‌ترین و معتبرترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال با پشتوانه دلار است. استیبل کوین‌ها یا ارزهای دیجیتالِ باثبات ارزهایی هستند که پشتوانه‌‌ مالی واقعی دارند یعنی هر زمان که یک واحد تتر تولید شود به ازای آن یک دلار باید در بانک ذخیره شود.

تتر مانند دیگر ارزهای دیجیتال یک دارایی‌ غیرفیزیکی است با این تفاوت که از آنجایی که قیمت آن همواره برابر با قیمت دلار فیات است، نوسان نداشته و ارزش آن ثابت است. البته باید یادآور شد که در کشورهایی که واحد پولی آنها دلار نیست قیمت این دارایی با تغییر قیمت دلار و برابر با تغییر قیمت واحد پول ملی در برابر دلار، دچار افزایش یا کاهش می‌شود. بعنوان مثال قیمت دلار در بازار آزاد ایران به‌طور مداوم در حال نوسان است و هر لحظه شاهد قیمت جدیدی هستیم.

تتر که در بازار ارزهای دیجیتال با نماد USDT شناخته می‌شود و در بازار ارزهای دیجیتال نقش ارز پایه را دارد، در اقتصاد جهانی از پشتوانه دلار فیات بهره‌مند است.

همانطور که گفته شد قیمت تتر همواره با قیمت دلار برابر است و گاها اختلافی بسیار جزئی میان این دو به وجود می آید. عمده عوامل موثر بر ایجاد این تفاوت قیمت شرایط عرضه و تقاضای حاکم بر تتر، استقبال کاربران جدید از بازار ارزهای دیجیتال و بالا رفتن حجم خرید، هزینه تراکنش‌های تتر و شدت‌‌گرفتن نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال است. همچنین احساسات کلی بازار، نقدینگی و اخبار و رویدادها دیگر عوامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت تتر هستند.

معامله دلار یا تتر در کشورهایی که واحد پولی آنها دلار است و یا در کشورهایی که واحد پولی آنها نرخ ثابتی در برابر دلار دارد تفاوت چندانی ندارد مگر از لحاظ قوانین فعالیت در حوزه ارز دیجیتال اما در کشورهایی با پایه پولی متزلزل در برابر دلار، پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری روی تتر مزیت‌های بیشتری دارد یا دلار چندان ساده نیست.

دسترسی سریع، خرید آنلاین، خرید با حجم نامحدود، سادگی نگهداری، هزینه‌های کمتر خرید و سادگی حواله از مزیت های اصلی معاملات تتر است. علاوه بر این، خرید دلار به‌جای تتر نیز مزیت‌هایی دارد که شامل امنیت روانی، کاهش احتمال خطای انسانی و دوری از ریسک‌های بازار ارزهای دیجیتال است.

مانند هر ارز دیجیتال و فناوری جدید مبتنی بر بلاک چینی که عرضه می‌شود، تتر هم معایب خاص خود را دارد. شاید مرتبط‌ترین مورد از معایب ارز تتر که به ما ایرانی‌ها مربوط می‌شود، تحریم کشورمان در کنار چند کشور دیگر باشد.

عیب بزرگ دیگر تتر حواشی زیاد پیرامون آن است. در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی خبر هک شدن و سرقت ارزهای دیجیتال تتر در سایت‌های مختلف منتشر شد. علاوه بر این‌ها طبق ادعای چند نفر از فعالان این حوزه شرکت تتر در حقیقت به‌اندازه‌ تمام تترهای موجود مبلغ دلاری ندارد و این ادعا که به ازای هر تتر یک دلار در بانک ذخیره است، صحت ندارد.

در نهایت برای سرمایه‌گذاری روی دلار و یا تتر باید تمام جوانب این دو حوزه را سنجید و آگاهانه دست به انتخاب زد.

خبرنگار: مینا باقری

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا