ریچارد سرا شاعر آهن درگذشت + علت مرگ
ثباتنیوز: ریچارد سرا روز سهشنبه، 26 مارس در خانه خود در لانگ آیلند در اورینت، نیویورک در 85 سالگی درگذشت.
به گزارش رکنا، خبر درگذشت مجسمهساز معروف تایید شده است در مجله نیویورک تایمز توسط وکیل سرا، جان سیلبرمن که علت آن را ذاتالریه دانست.
سرا هرگز بهطور رسمی معماری انجام نمیداد اما معماران بهطور مذهبی از کارهای او پیروی میکردند. چه در MoMA، چه در Dia Beacon، نام پنج حرفی “Serra” مترادف با صفحات فولادی سنگین شد که به شکلی شگفتانگیز گشتاور و خم میشوند. آثار او ورودیها و میدانهای ساختمانهای برجسته در سراسر کشور و سراسر جهان را زیبا میکند.
سرا و فرانک گری به طور مشهوری روی یک مجسمه بهیادماندنی در گوگنهایم بیلبائو کار کردند. موضوع زمان، همراه با جادوگر مهندسی ریک اسمیت. سرا همچنین به پیتر آیزنمن در رقابتی برای طراحی بنای یادبود هولوکاست برلین پیوست. سرا و آیزنمن با هم طرح برنده را طراحی کردند اما سرا در سال 1998 تیم پروژه را ترک کرد. به دلایل شخصی و حرفهای او گفت که «هیچ ارتباطی با شایستگی پروژه نداشت. در سال 2014، سرا اولین هنرمندی بود که مدال رئیس جمهور اتحادیه معماری نیویورک را دریافت کرد. اخیراً، سرا با توماس فیفر همکاری کرد در یک نصب در موزه گلنستون.
یکی از پروژههای مورد بحث ریچارد سرا در سال 1981 زمانی که مجسمه او، قوس کجشده، توسط اداره خدمات عمومی (GSA) سفارش داده شد و در میدان فدرال منهتن در میدان فولی نصب شد. این اثر هنری – که شامل یک تخته فولادی به طول 12 فوت و طول 120 فوت با وزن 15 تن بود – در سال 1989 برداشته شد و جنجال برانگیخت. کار سرا اگر تحریکآمیز نباشد چیزی نبود.
سرا در 2 نوامبر 1938 در سانفرانسیسکو در خانوادهای طبقه کارگر متولد شد. مادرش یک یهودی مهاجر از اودسا بود و پدرش در طول جنگ جهانی دوم لولهکشی در کارخانه کشتیسازی کالیفرنیا بود. موادی که او با آنها کار میکرد، عمدتاً فولاد، تأثیر آشکاری بر هنرمند فقید داشت. در 15 سالگی، سرا خود به مشاغل پارهوقت در کارخانههای فولاد در سراسر منطقه خلیج مشغول شد.
این هنرمند برای یک سال در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی ثبت نام کرد اما سپس به UC سانتا باربارا منتقل شد. بعدها به او بورسیه تحصیلی برای تحصیل در مدرسه هنر ییل اعطا شد. کمک هزینه تحصیلی ییل و کمک هزینه فولبرایت، سرا را به پاریس آورد. در آنجا بود که او با نانسی گریوز، مجسمهسازی که با او در دانشگاه ییل شروع به ملاقات کرد، ازدواج کرد. همچنین در پاریس بود که او و گریوز با فیلیپ گلس دوست شدند. سرا اولین نمایش انفرادی خود را در رم در Galleria La Salita با عنوان زیستگاه حیوانات زنده.
سرا و گریوز به نیویورک بازگشتند اما ازدواج آنها در سال 1970 به پایان رسید که در حال حاضر یک بررسی گذشته در مرکز طراحی در سوهو دارد). سال طلاق سرا، او به دوستش رابرت اسمیتسون کمک کرد اسکله مارپیچ در یوتا چهار سال بعد، زمانی که الف کارگر کشته شد هنگام نصب یکی از صفحات فولادی سرا در مرکز هنری واکر در مینیاپولیس. این مرگ به تقصیر اپراتور جرثقیل نسبت داده شد که دستورالعملهای صحیح دکلکاری را رعایت نکرده بود.
در سال 1981، سرا با کلارا ویرگراف، مورخ هنر، در همان سالی که به پایان رسید، ازدواج کرد قوس کجشده. کارمندان فدرال و برخی از مردم این مجسمه را مورد انتقاد قرار دادند در حالی که اهل ادب هنر آن را تحسین کردند.
قوس کجشده الهامبخش نمایشگاهی چهار سال پس از اتمام آن در فروشگاه هنر و معماری، با عنوان بعد از Tilted Arc توسط توماس فینکل پرل با مشارکت مایکل سورکین، سنفورد کوینتر و دیگران. سورکین عمدتاً چیزهای انتقادی درباره آن داشت. که در بیست دقیقه در منهتناین منتقد معماری گفت قوس کجشده «اثر بیگانگی یک ساختمان اداری مدرن و وحشتناک را افزایش میدهد و هنگ دستهجمعی کارمندان اداری را به سمت کار و بازگشت به محل کار هماهنگ میکند. این یک اثر هنری توهینآمیز و نفرتانگیز است.»
پس از اتمام آن، قاضی به نام ادوارد ری کمپین انتخاباتی کرد برای حذف مجسمه 175000 دلاری. در یک جلسه عمومی در مارس 1985، 122 نفر به تغییر مکان مجسمه و 58 نفر به حفظ آن در محل رای دادند. سرا خشمگین بود: او گفت این اثر مختص سایت است، بنابراین اگر قرار باشد جابهجا شود، کار بهطور کامل تغییر میکند و پس از جابجایی، نام خود را از آن حذف خواهد کرد. او در آن زمان اظهار داشت: «فکر نمیکنم کارکرد هنر خوشایند باشد». «هنر دموکراتیک نیست. برای مردم نیست.» GSA جایگزین شد قوس کجشده با مجسمه ای با عنوان پیروزی روح انسان توسط لورنزو پیس بعدها، میدان بود توسط Martha Schwartz Partners دوباره طراحی شده است شامل مجموعهای چرخان از نیمکتهای پارک و تپههای توپیاری.
در سالهای آخر عمر، سرا بهطور فزایندهای در گفتگو با معمارانی از جمله گری، آیزنمن، فیفر، آیام پی و دیگران کار میکرد. او همچنین با گنجاندن چاپ، فیلم و فیلمبرداری در مجموعهاش، تولیدات خود را متنوع کرد. بین دهه 1990 و مرگش، او بین خانههایش در منهتن، لانگ آیلند و نوا اسکوشیا رفتوآمد کرد.
یکی از بزرگترین کارهای سرا در اواخر عمرش زمانی که شرق-غرب/غرب-شرق (2014) در صحرای قطر نصب شد. چهار صفحه فولادی در چشمانداز ماسه گچی نصب شدهاند که رویه آنها کاملاً در سطح یکدیگر قرار دارند و با برونزدگیهای نزدیک نزدیک تراز هستند. به گفته هال فاستر، یک بازدید “عصر بزرگ کارهای زمینی را تداعی میکند”. خود سرا از این قطعه راضی بود. او گفت: “این رضایتبخشترین کاری است که تا به حال انجام دادهام.” “این قطعهای است که من واقعاً دوست دارم دیده شوم.”
از سرا همسرش کلارا ویرگراف به یادگار مانده است. AN قصد دارد این خبر را با مجموعهای از خاطرات پیگیری کند.