خودرو

نحوه رسیدگی به شکایات خودرویی

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نحوه رسیدگی به شکایات خودرویی را اعلام کرد.

به گزارش ثبات‌نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سازمان حمایت ضمن تشریح و شفاف‌سازی ابهامات قیمت خودرو‌های مونتاژی، تاریخ ۱۱ بهمن ماه سال گذشته را ملاک قرار داده و بر اساس آن تعیین کرد که برای قرارداد‌های منعقد شده از تاریخ یاد شده به بعد، بایستی بر اساس مصوبه شورای رقابت عمل شود؛ اما آن دست از خودرو‌هایی که پیش از ۱۱ بهمن ماه تکمیل وجه شده، اما هنوز تحویل نشده، مشمول مصوبه افزایش قیمت نیست.

آقای حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با ارسال نامه‌ای به مدیران کل صنعت معدن و تجارت ۳۱ استان کشور نحوه رسیدگی به شکایات خودرویی را اعلام کرد.

در این نامه آمده است: با توجه به موارد مندرج در بند‌های ۴ و۵ مکاتبه مذکور و همچنین سایر ابهامات مطروحه در نحوه رسیدگی به موضوع اجرای قیمت‌های ابلاغی شورای رقابت و ضمن تاکید مجدد بر رسیدگی به شکواییه‌های واصله در قالب دستورالعمل ارسالی و ممانعت از ارجاع به سایر مراکز و با هدف جلوگیری از سردرگمی مراجعین به استحضار می‌رساند:

حسب پیگیری‌های صورت گرفته موضوع در شورا مطرح و در جلسه شماره ۵۹۴ تصویب و مصوبات مربوط، در سامانه شورا به آدرس nicc.gov.ir بارگذاری شده است. همچنین در راستای چگونگی اجرای مصوبه یاد شده و تبیین موضوع، اظهارنظر تکمیلی در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۵ واصل گردیده که بر این اساس موارد سه گانه ذیل که عیناً بر گرفته از مصوبات و مکاتبات شورای رقابت است، می‌بایست در رسیدگی به شکواییه‌های واصله مدنظر قرار گیرد.

۱ -همه قرارداد‌های منعقده فروش خودرو از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ به بعد تابع قیمت‌های ابلاغی شورای رقابت است.

۲ – ملاک قیمت همه قرارداد‌های منعقده از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ در خصوص آن دسته از خودرو‌های فاقد قیمت مصوب شورای رقابت، تاریخ ابلاغ قیمت این خودرو‌ها است. (موضوع تصمیمات مصوبه ۵۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۵/۲۱ شورا)

۳ -درباره قرارداد‌های قبلی خودروسازان مونتاژی با متقاضیانی که تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ تکمیل وجه کرده اند و تاکنون خودرو‌های خود را تحویل نگرفته اند، با توجه به اینکه قبل از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ خودرو‌های مونتاژی مشمول دستورالعمل شورای رقابت نبوده اند، لذا مشمول مصوبه قیمت‌های اعلامی شورای رقابت نیستند.

همچنین با توجه به برخی موارد منعکس شده به این سازمان، نکات تکمیلی زیر که می‌بایست در رسیدگی به موضوعات مدنظر قرار گیرد اعلام می‌شود:

برای قرارداد‌های منعقده از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ که تکمیل وجه شده و مطابق با اسناد و مدارک متقن ارائه شده کل قیمت خودرو پرداخت شده، لیکن به دلیل تحویل ندادن خودرو، امکان ارائه فاکتور خرید توسط مصرف کنندگان میسر نیست، همکاران می‌بایست نسبت به دریافت و رسیدگی به شکواییه‌ها اقدام کنند.

ادارات کل محل استقرار واحد‌های تولیدکننده پیرو نامه شماره ۶۹۶۵۷۸ مورخ ۱۴۰۲/۵/۷ همکاری و هماهنگی لازم جهت تسریع در رسیدگی به شکواییه‌ها را انجام می‌دهند.

با توجه به مراتب فوق و تاکید بر اجرای دقیق سایر موضوعات مندرج در ابلاغیه شماره ۶۲۶۱۳۰ مورخ ۱۴۰۲/۴/۲۶ مستدعی ست به نحوی برنامه ریزی شود تا همه شکواییه‌های مرتبط دریافت و رسیدگی شده و از راهنمایی شاکی برای مراجعه به وزارت متبوع، این سازمان و سایر دستگاه‌ها اکیداً خودداری شود.

بدیهی است همکاران این سازمان آماده پاسخگویی به ابهام و سوالات مطرح در رسیدگی‌های صورت گرفته هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا